FANDOM

Dunajec - rzeka o długości 247 km, dopływ Wisły. Przepływa przez Pieniny, dzieląc je na trzy części oraz tworząc słynny przełom. Pomiędzy Sromowcami Wyżnymi a Szczawnicą stanowi granicę Polski ze Słowacją. Powierzchnia dorzecza wynosi 6804 km², średni przepływ przy ujściu - 85,2 m³/s.

Opis przebiegu Edytuj

Dunajec powstaje z połączenia Białego i Czarnego Dunajca w Nowym Targu. Te dwie rzeki biorą początek jako potoki w Tatrach, a następnie łączą się i płyną przez Podhale. Od miejsca połączenia rzeka płynie na wschód, za Dębnem wpływając do Jeziora Czorsztyńskiego, które kończy się zaporą w Niedzicy. Na południe od tamy jest następny zbiornik - Jezioro Sromowieckie ciągnące się 1,5 km do zapory w Sromowcach Wyżnych. Następnie Dunajec, jako rzeka graniczna, kieruje się w stronę Pienin Właściwych, przez które przedziera się bardzo krętym i wąskim przełomem, w otoczeniu wysokich ścian skalnych. Jego główna część zaczyna się niedaleko Sromowców Niżnych, pod Trzema Koronami i kończy w Szczawnicy. Między Leśnicą a Szczawnicą granica państwowa skręca w Małe Pieniny. Za Szczawnicą rzeka rozdziela dwie grupy górskie - Pieniny i Beskid Sądecki, przyjmuje też kierunek północny. Pieniny opuszcza w Krościenku. Następnie, od Krościenka do okolic Zabrzeża, jest granicą pomiędzy Gorcami a Beskidem Sądeckim. Potem płynie na wschód między Beskidem Sądeckim i Wyspowym, a dalej wpływa w Kotlinę Sądecką; w kierunku północnym. Przedostaje się przez Stary i Nowy Sącz. Pod Starym Sączem wpada do Dunajca Poprad. Za Nowym Sączem rzeka rozlewa się w Jezioro Rożnowskie z zaporą w Rożnowie, a kilka kilometrów dalej - tworzy mniejsze Jezioro Czchowskie. Następnie, rozdzielając Pogórze Wiśnickie oraz Rożnowskie, osiąga okolice Tarnowa i wypływa poza Karpaty. Przyjmuje dopływ - Białą - i przez Kotlinę Sandomierską zmierza w stronę Wisły, do której uchodzi w rejonie Opatowca.

Główne dopływy Edytuj

Lewe Edytuj

  • Ochotnica
  • Kamienica (koło Zabrzeża)
  • Łososina

Prawe Edytuj

Galeria fotografii Edytuj